محقق و نویسنده ؛ حجة الاسلام و المسلمین موسوی ♡♡ مجری؛ دکتر سنتی خانم مهدوی matn link استرس را با مواد طبیعی درمان کنیم

چه نمره ای به این سایت می دهید


آمار مطالب

کل مطالب : 28
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 58
باردید دیروز : 2
بازدید هفته : 60
بازدید ماه : 792
بازدید سال : 1010
بازدید کلی : 15014
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : حجة الاسلآم سیدامین موسوی
تاریخ : 2 مرداد 1396
نظرات

مدیریت و درمان استرس با مواد طبیعی و گیاهان دارویی

 

 

مدیریتِ استرس می تواند ابزارِ قدرتمندی برایِ سلامتی باشد. شواهد نشان می دهند که فشارِ روانیِ بیش از حد، تنها خُلق را بد نمی کند. 

افرادی که تحتِ استرس و فشارِ روانیِ مداوم هستند، به احتمالِ بیشتری به انواعِ بیماری ها، از فشارِ خون گرفته تا بیماری هایِ قلبی مبتلا می شوند. با وجودِ این که راهکار هایِ زیادی برایِ مقابله با استرس وجود دارد، اما خوردنِ غذا هایِ کاهش دهنده استرس نیز یک راهکارِ مناسب است. با خواندنِ ادامه مقاله در می یابید که چگونه رژیم غذایی ضدِ استرس به شما کمک می کند.

غذا هایِ کاهش دهنده استرس چه کاری در بدن انجام می دهند؟

 غذا ها می توانند به شیوه هایِ مختلفی با استرس مقابله کنند. برخی از غذا ها مانندِ یک کاسه حریره جو دوسر می توانند میزانِ سروتونینِ خون را افزایش دهند، این ماده آرام کننده مغز است. برخی دیگر میزانِ هورمون هایِ استرس زایی نظیرِ کورتیزول و یا آدرنالین را در خون کاهش می دهند. و در نهایت یک رژیمِ غذایی مناسب می تواند با تقویتِ دستگاهِ ایمنی بدن و کاهشِ فشارِ خون با استرس به مقابله بپردازد. حال آیا شما می دانید چه غذا هایی خاصیتِ استرس زدایی دارند؟

کربوهیدرات هایِ پیچیده

 تمامِ کربوهیدرات ها موجب می شوند که مغز سروتونینِ بیشتری تولید کند. برایِ تولیدِ مداومِ و با ثباتِ این هورمونِ احساسِ خوب، بهتر است از کربوهیدرات هایِ پیچیده که آرام تر از سایرِ کربوهیدرات ها هضم و جذب می شوند استفاده کنید. گزینه هایِ مناسبی به عنوانِ منابعِ این نوع از کربوهیدرات ها، کورن فلکس صبحانه، نان، پاستا و جو دوسر هستند. کربوهیدرات هایِ پیچیده همچنین با ثابت نگه داشتنِ سطحِ قندِ خون به شما کمک می کنند که احساسِ بهتری داشته باشید.

کربوهیدرات هایِ ساده

 متخصصانِ تغذیه معمولاً توصیه می کنند که از کربوهیدرات هایِ ساده استفاده نکنید، که شاملِ غذا هایی مانندِ شیرینی ها و سودا می شوند. اما این غذا ها به دلیلِ جذبِ سریع می توانند به سرعت و به طورِ موقت خلق شما را بهبود بخشیده و استرستان را بر طرف کنند. قند هایِ ساده به سرعت هضم و جذب شده و سروتونینِ خون را افزایش می دهند. اما به یاد داشته باشید که مصرفِ این قند هایِ ساده محدود نمایید.

پرتقال

 پرتقال حاویِ ویتامین C زیادی است. مطالعات نشان می دهند که این ویتامین می تواند سیستمِ ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین سطحِ هورمون هایِ استرس زایِ خون را کاهش دهد. در یک مطالعه که رویِ افرادی با فشارِ خونِ بالا انجام شد، مشاهده شد که هنگامی که این افراد قبل از انجامِ وظیفه استرس زا ویتامین C مصرف کردند، سطح هورمونِ کورتیزول و فشار خونشان با سرعتِ بیشتری به حالتِ طبیعی بازگشت.

اسفناج
ملوانِ زبل هیچگاه دچارِ استرس نمی شود، شاید این به دلیلِ منیزیم موجود در اسفناجِ او است. کمبودِ منیزیم می تواند موجبِ سر درد و یا احساسِ خستگی و فرسودگی، که از عناصرِ استرس هستند، شود. خوردنِ یک فنجان اسفناج منیزیمِ موردِ نیاز بدنتان را تأمین می کند. دوست ندارید اسفناج بخورید؟ پس مقداری دانه سویا و یا فیله ماهیِ سالمون بخورید، این غذا ها نیز غنی از منیزیم هستند. سبزیجاتِ دارایِ برگ هایِ پهن و سبز نیز منبع خوبی از منیزیم هستند.

ماهی های چرب
برایِ کاهش دادنِ استرستان سعی کنید با این غذا آشتی کنید. اسید هایِ چربِ اُمگا ۳ که در ماهی هایی چون سالمون و تُن موجودند می توانند از ترشحِ بیش از اندازه هورمون هایِ استرس زا و همچنین بیماری هایِ قلبی، بیماری هایِ خلقی نظیرِ افسردگی، و سندرمِ پیش قاعدگی جلوگیری کنند. برایِ این که به طورِ مداوم از این اسید هایی چربِ ضدِ استرس بهره مند شوید، حداقل هفته ای دوبار، و در هر بار ۸۰ گرم از این ماهی هایِ چرب استفاده کنید.

چایِ سیاه
مطالعات نشان داده اند که چایِ سیاه کمک می کند تا از ناراحتی ناشی از اتفاقاتِ استرس زا با سرعتِ بیشتری خارج شوید. یک مطالعه دو گروه از افراد را به مدت ۶ هفته موردِ بررسی قرار داد؛ یکی از گروه ها روزانه ۴ فنجان چای می نوشیدند و گروه دیگر تنها از چای در موقعیت هایِ استرس زا به عنوانِ دارو استفاده می کردند. گروهِ نوشندگانِ واقعیِ چای پس از موقعیت هایِ استرس زا سطوح کورتیزولِ پایین تری داشته و آرام تر بودند. به هنگامِ استرس کافئینِ موجود در قهوه می تواند هورمون هایِ استرس زا را افزایش داده و فشارِ خون را بالا ببرد.

پسته
پسته، همانندِ دیگر مغز ها و دانه هایِ چرب منبعِ بسیار خوبی از اسید هایِ چربِ اُمگا ۳ است. خوردن یک مُشت پسته و یا بادام در هر روز به کاهشِ کلسترولِ خون، التهابِ عروقِ قلبی، ریسکِ ابتلا به دیابت کمک کرده و از شما در برابرِ استرس محافظت می کند.

 

آووکادو
یکی از بهترین راه ها برایِ کاهشِ فشارِ خون، دریافتِ پتاسیم به میزانِ کافی است، و میزانِ پتاسیمِ نیمی از یک آووکادو از میزانِ پتاسیمِ یک موزِ متوسط بیشتر است. همچنین چربی مفیدِ موجود در این میوه در مقابله با استرس مؤثر است.

بادام
بادام دارایِ ویتامین هایِ مفیدی است. ویتامین E آن سیستمِ ایمنی بدن را تقویت می کند و گروهِ ویتامین B آن مقاومتِ بدن را در برابرِ استرس و افسردگی افزایش می دهد.

 سبزیجات خام
سبزیجاتِ خام می توانند با یک روشِ مکانیکیِ ساده به رهایی از استرس کمک کنند. جویدنِ کرفس یا هویج می تواند فک هایِ به هم فشرده شما را آزاد ساخته و شما را از تنش رهایی بخشد.

 اسنک هایِ زمانِ خواب
کربوهیدرات ها در زمانِ خواب می توانند سرعتِ آزاد سازیِ سروتونین را افزایش دهند و به خوابِ بهترِ شما کمک کنند. خوردنِ وعده غذاییِ سنگین قبل از خواب موجبِ ریفلاکس معده به مری می شود؛ بنابراین به یک غذایِ سبک مانندِ یک نانِ تست با مقداری مربا اکتفا کنید. 

شیر
یک راهکارِ دیگر برایِ کاهشِ استرس به هنگامِ خواب، نوشیدنِ یک لیوان شیرِ ولرم برایِ رهایی از بیخوابی و ایجادِ آرامش است. مطالعات نشان داده اند که کلسیم اضطراب را و مشکلاتِ خلقی ناشی از سندرمِ پیش قاعدگی را کاهش می دهد. متخصصانِ تغذیه معمولاً شیرِ بدونِ چربی و یا شیرِ کم چرب را توصیه می کنند.

مکمل هایِ گیاهی
تا کنون مکمل هایِ گیاهیِ زیادی برایِ مقابله با استرس گزارش شده اند. والریان یا هایپیران یکی از این مکمل هایِ گیاهی ِ آرامبخش است که برایِ کاهشِ استرس و مشکلات پیش قاعدگی توصیه می شود.

 

استرس زدائی با ورزش
در کنارِ تغییرِ رژیمِ غذایی تان، یکی از بهترین راهکار هایِ مقابله با استرس ورزش کردن است. ورزش هایِ هوازی جریانِ اکسیژن را در خونتان افزایش داده و در بدنتان اندورفین تولید می کنند، یعنی همان ماده ای که در شما احساسِ شادی پدید می آورد. برایِ کسبِ بهترین نتیجه، هر هفته ۳ یا ۴ بار، و به مدتِ ۳۰ دقیقه به انجامِ ورزش هایِ هوازی بپردازید.



تعداد بازدید از این مطلب: 205
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








این سایت صرفا جهت طب گیاهی اسلآمی احداث گردیده


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



matn link